Táplálkozás 

  • Gyermekkori diabetesz, pre-diabetesz

    Hazánkban sajnos már statisztikai adat a 10 év alatti gyermekek II. típusú cukorbetegsége .A cukorbetegség és az elhízás két világméretű „járvány”, különös kihívást jelent az orvostudománynak és emberiségnek. Az elhízás és a cukorbetegség gyakorisága számos erőfeszítés ellenére szinte megállíthatatlanul nő. Magyarországon a túlsúly és az elhízás együttesen a felnőtt lakosság 60%-át érinti. Ezen belül az orvosi értelemben elhízásnak, obezitásnak az előfordulási aránya 2004-ben 20% volt, 2009-re már 28,5%-ra emelkedett. Az USA-ban ez jelenleg 33%. A súlytöbblet mértékét az ún.testtömeg indexszel (BMI) mérjük, amit megkapunk, ha a beteg testsúlyát (kg) elosztjuk a testmagasságának négyzetével. A BMI 25-30 között túlsúlyt, 30 felett elhízást jelent.

  • Fogyni kéne!? Súlyfelesleg, eredménytelen diéták?!

    Végzetes zsákutcák, melyekre a fogyókúrás reklámok elfelejtenek figyelmeztetni, pedig ha ezekbe belefutsz, akkor úgyis hiába küzdessz, minden próbálkozásod garantáltan kudarcba fullad…Ugye Te is elkövetted már ezeket a hibákat?

    1. Nem készítetted fel szervezetedet a fogyásra lúgosítással – a rosszul megválasztott fogyókúrás étrend tovább savasított, és csak nagy nehezen indult el a fogyás.
    2. Takarékra állítottad a szervezetedet – egyre durvábban koplaltál, mégis egyre kevesebbet fogytál, miközben már csak legyengülten „vonszoltad” magad.
    3. 100% csodát vártál 0% erőfeszítésért cserébe – csak tömted magadba a „csodaszereket”, aztán reménykedve vártad a fogyást, ami persze sosem történt meg, vagy csak minimális mértékben.
    4. Magadra hagyva kísérleteztél – megbízható tanács és segítség nélkül össze-vissza variáltál, miközben törted a fejed, hogy vajon neked miért nem sikerül az, ami mindenki másnak bejött.

  • Edd a felét, fogyni fogsz

    Igen, ez működhet, és normál esetben ez az egyetlen helyes út, hogy megszabaduljunk a fölösleges kilóktól. Az „edd a felét” egy kézenfekvő módszer, és mégis sokaknak nehezére esik keresztülvinni, valamint sokan kételkednek a sikerében is. Elvileg azért eszünk, hogy a szervezetünkbe visszajuttassuk a felhasznált energiát. Ez a táplálkozásunk célja – energiaszállítás. Mégis többnyire többet eszünk, mint amennyi energiát fel tudunk használni. Így keletkeznek a fölösleges kilók, mert az energia, amit a szervezetünk nem képes lebontani, egyszerűen zsír formájában rakódik le. Az „edd a felét” módszer szabályai ezért logikus módon valóban egyszerűek és egész biztosan helyesek.

  • Természetes fogyás Paleolit módra

    A megfelelő fogyókúrás módszer választásakor mindenki a maga számára legelfogadhatóbb és az életritmusához leginkább illeszkedő élelmiszerek listája mellett dönt, ez határozza meg, képesnek érzi-e magát a diéta végigcsinálására. A hatásosság is szempont, ám ez a választás során háttérbe szorul, hiszen kevés esetben látható előre a diéta eredménye! A fogyókúrák általános kritikájaként fogalmazható meg időlegességük és átmenetiségük. Ez különösen szembetűnő az úgynevezett villámdiéták esetében. 3-6 hét alatti nagymértékű fogyást ígérnek, de hogy utána mi lesz, arról már nemigen esik szó. A diéták többsége nem rendszerben szemléli testünket. Céljuk a fogyás, és semmi több.

  • Étkezési rostok

    Az amerikai Nemzeti Rákkutató Intézet kutatói szerint ha rostokban gazdag diétát követünk, 22 százalékkal csökkenhet az esélye annak, hogy szívbetegségek, légzőszervi betegségek vagy egyéb más súlyos egészségügyi problémák miatt veszítsük életünket. A rostok mindemellett csökkentik a szívbetegségek, a rákos elváltozások, a cukorbetegség és az elhízás kialakulásának esélyét is, valamint segítik az emésztést, csökkentik a koleszterinszintet, a vércukorszintet és a vérnyomást is. Ezek a tulajdonságai mind elősegítik a fogyást, és megakadályozzák, hogy a szervezetben gyulladás alakuljon ki. Egy kíváló megoldás az étkezési rostok pótlására a Nopalin, vagy másnéven kaktuszfüge. A legjobb minőséget a Calivita cég forgalmazásában megrendelheti:

    www.vitalland.hu/megrendeles/?1954100313

  • Ami nagyon működik, ha nem vagyunk jól!

    Táplálkozási tanácsok egy kicsit másképp emésztési, testsúly és betegségek esetére.

    Tilos fogyasztani a bolti tehéntejek és az ebből készült tejtermékek valamennyi fajtáját. Helyette a juh, kecse tej és az abból készült tejtermékek javasoltak, abban az esetben, ha nem allergiás ezekre.

    Ugyancsak tilos fogyasztani a fehér lisztből készült termékeket, péksüteményeket, élesztős sütiket, kerüljük a fehér liszt, fehér cukor, élesztő valamennyi kombinációját. A cukor helyett méz, stevia, esetleg nádcukor legyen.

    Javasolt gabona félék a rizs (főleg barna), hajdina, kukorica (dara, liszt), köles, zab (pehely), lehetőleg bio-zab.

    A következő étkezési javaslatok ugyan az elején egy kis odafigyelést igényelnek, de higgye el, megéri! Nemcsak testsúlyában, de közérzetében is lényeges változásokat fog megtapasztalni!

  • A probiotikumokról – közérthetően

    A probiotikumok olyan hasznos baktériumok, amelyek segítik a gazdaszervezet működését. Az emberi bőr, a száj- és orrüreg, a hüvely és az emésztőrendszer baktériumok milliárdjait tartalmazza. A legtöbb segítő baktérium a bélrendszerben él. Itt javítják az emésztés hatékonyságát, megelőzik az emésztési zavarok kialakulását, stimulálják a szervezet védekező rendszerét, de talán a legfontosabb, hogy gátolják a kórokozók elszaporodását. A probiotikus baktériumok természettől fogva jelen vannak mindnyájunk bélcsatornájában, nélkülük nem létezne egészséges ember sem! 

  • Miért használjunk probiotikumot?

    Csecsemőkorunkban az anyatejes táplálás hatására bélflóránk női tejes táplálás alatt szinte kizárólag (95%-ban) jótékony baktériumokat tartalmaz. Zsindelyszerűen a bél hámrétegére tapadva megakadályozzák a kórokozók megtelepedését, anyagcsere-termékeik gátolják szaporodásukat. Nagyban hozzájárulnak az immunrendszer működéséhez, a tökéletesebb emésztéshez és felszívódáshoz és még vitaminokat is termelnek. Gyermekeknek, felnőtteknek egyaránt ideális, és hatékony megoldás a Calivita cég Probiobalance rágótablettája, mely megrendelhető:

    www.vitalland.hu/megrendeles/?1954100313

  • Mit nevezünk bélflórának?

    A tápcsatornában jelenlévő mikroorganizmus-telepek összességét mikro-flórának nevezzük. A bél mikro-flórája 4-500 féle mikroorganizmust (különböző baktérium- és gombafajokat) tartalmaz. A tápcsatornában 1014 számú (100,000,000,000,000) baktérium él, össztömegük mintegy másfél kilogrammnyi. A gyomor-bélrendszer teljes hosszában élnek mikroorganizmusok, ezek összességét nevezzük mikro-flórának. Az egyes szakaszokon belül a mikroorganizmusok háromféleképpen helyezkednek el:

    • a bélfalhoz társulva (vagy közvetlenül a hámréteghez tapadva, vagy a nyálkahártyában visszamaradva)
    • a tápanyag részecskékhez tapadva
    • szuszpenzióban (a folyékony béltartalomban)

     

  • Étel-társítások ideálisan

    A táplálkozás különbözõ területeinek vizsgálatakor szinte elsõként merül fel a kérdés, hogyan érdemes párosítani az élelmiszereket annak érdekében, hogy minél magasabb tápértékkel rendelkezzen, és a lehető leghasznosabb legyen szervezetünk számára? Az ételek társítása során figyelembe kell venni a fehérje-, szénhidrát-, zsír, vitamin-, és ásványi anyag tartalmat, az ún. savas és lúgos élelmek arányát és természetesen az íz-komponenseket, íz-harmóniát. Mindezt úgy érdemes tennünk, hogy közben ne használjunk- túl sokféle alapanyagot és elkerüljük a fermentációs (erjedési) folyamatokat a gyomorban, ill. a felesleges bomlástermékeket a bélrendszerben. Fontos még a napszakhoz, sőt, az évszakhoz igazított étkezés is.

  • Tippek a tiszta bélrendszerért!

    10 tipp az emésztőrendszer négyhetes nagytakarításához.

    Szeretném elérni, hogy egyre többen térjenek át négy hétre a tisztító hatású mediterrán diétára, változtassa meg tipikus nyugati, nehezen emészthető, nyákképző étrendjét, ami renyhévé teszi az emésztést és székrekedést okoz. Segítségül 10 egyszerű tippet ajánlok, hogy a közérzete rövid idő alatt sokkal jobb legyen.  

      1. Tipp – Kevesebb búzaliszt!

      2. Tipp – Kevesebb tejtermék!

      3. Tipp – Kevesebb hús! A hús csak kis része legyen étrendjének!

      4. Tipp – Több zöldség és a gyümölcs – ne csak ötször, inkább tízszer naponta!

      5. Tipp –Több friss hal – legalább háromszor hetente!

      6. Tipp – Fogyasszon több hüvelyest és magvakat!

      7. Tipp – Egyen több salátát – mint a görögök!

      8. Tipp – Alaposabban rágja meg az ételt!

      9. Tipp – Igyon több vizet!

    10. Tipp – Használjon rendszeresen megfelelő probiotikumot!

  • Gyilkos cukor helyett Stevia

    A Stevia egy Paraguayban és Brazília déli részén őshonos növény, édes ízéért felelős hatóanyaga a ma ismert legerősebb édesítőszer. A dél-amerikai őslakosok által Khaa Jee-nek (Édes levél) nevezett növény a köztudatba Stevia (Stevia rebaudiana bertoni) néven vonult be.

  • Fogyasszunk több funkcionális élelmiszert!

    Talán már sokak számára ismerős a fogalom, mégsem árt tisztázni és fontosságukat a mai kor emberének eléggé hangsúlyozni! A magyar lakosság halálozási statisztikájából, valamint a rizikó faktorok tanulmányozásából egyértelműen megállapítható az étkezési és táplálkozási szokások hatása, óriási jelentősége. A betegségek közvetlen és közvetett okai között a helytelenül megválasztott élelmiszerek és ezek meggondolatlan vagy téves információn alapuló felhasználása, a beidegződött rossz szokások, a helytelen tradíciók alapvetően meghatározzák vezető helyünket az egészségtelenül élő nemzetek sorában. Az egyik elfogadott út, az egészséges életmódra nevelés, ezen belül a helyes táplálkozás és táplálkozási szokások tanítása, népszerűsítése és elfogadtatása. Ez az út eredményes, de hosszú ideig tart és pénzigényes.

  • Diabetes, és a curry

    A curry nevű fűszerkeverék egyik összetevőjét tartalmazó étrendkiegészítők segíthetnek a cukorbetegség megelőzésében a magas kockázatú csoportoknál. A kutatást thaiföldi tudósok végezték. A kurkumin napi adagjának kilenc hónapon át tartó szedése segít megelőzni a diabétesz kialakulását a prediabéteszes emberek esetében. A prediabétesz olyan rendellenesen magas vércukorszintet jelent, ami könnyen 2- es típusú cukorbetegséggé fejlődhet. A kurkumin a kurkuma egyik összetevője, amiről a korábbi vizsgálatok kimutatták, hogy gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatást gyakorol. A gyulladás és a sejtek oxidatív károsodása számos betegség, köztük a cukorbetegség kialakulásához vezethet.

  • A sokarcú cöliacia betegség

    A cöliákia betegség négyszer gyakoribb most, mint az 1950-es években. A cöliákia betegség, amely a táplálékban található gluténre adott immunválasz, több mint négyszer gyakoribb, mint ötven évvel ezelőtt volt, állapították meg a Mayo Klinika egy 2009 júliusában, a Gastroenterology-ban publikált vizsgálatában. A vizsgálat további eredménye, hogy azok, akik nem tudták, hogy cöliákia betegségben szenvednek, négyszer valószínűbben haltak meg az elmúlt 45 év követési ideje alatt, mint nem a nem cöliákia betegek.

  • Leptin rezisztencia, mint az elhízás lehetséges oka

    Az elhízás nemcsak a bevitt kalóriák mennyiségétől függ. Érdemes megfigyelni, milyen okok alakítják ki a fokozott táplálékfelvételt. Nem egyszer pszichés és életvezetési problémák állnak a háttérben. Sokan öntudatlanul kedélyjavító vagy unaloműző tevékenységnek használják az evést. Nem egyszer alacsony önértékelés fedezhető fel a háttérben. Rossz szokások is könnyen elhízáshoz vezetnek.  Az esti televíziózás ideje alatt vagy a napközbeni rohanás mellett beiktatott étkezés vagy nassolás mind egyenes utat jelentenek a kövérség kialakulásához. Megfigyelhető, hogy mikor valamilyen cselekvés közben táplálkozunk, akár 50 százalékkal is több ételt fogyasztunk el, mintha csak az evésre koncentrálunk. Ám a túlsúlyhoz sajnos nem csak ezek az utak vezetnek.

  • Mindennapi kenyerünk

    Manapság számtalan terméket kínálnak a gyártók, amelyek sokféle adalékanyagot, nagy mennyiségű hozzáadott cukrot, zsiradékot vagy alkoholt tartalmaznak. Az élelmiszergyártók mindent megtesznek azért, hogy kiszolgálják a vásárlókat, s a nagy árversenyben egyre jobban próbálnak spórolni az értékes összetevőkön, felcserélve azokat adalékanyagokkal, térfogatnövelőkkel, színezékekkel. Sajnos mi fogyasztók, pedig megvesszük ezeket a termékeket, mert már hozzászoktunk az édességek, üdítőitalok, késztermékek „szintetikus zamatához”. Pedig önmagunk és a családunk, gyermekeink egészségéért mi vagyunk a felelősek. Tájékozottnak kell lennünk az egészségünket érintő kérdésekben, hiszen tudatosítanunk kell, hogy legfőképpen mi, fogyasztók visszük a bőrünket a vásárra egy-egy élelmiszer rendszeres fogyasztásakor. Nem szabad hagynunk, hogy csak a reklámok hassanak ránk, és így sodródjunk az árral mindaddig, amíg komoly betegségek tüneteit tapasztaljuk.

  • A tönköly titka

    Az urbanizáció hatására a tönköly (a Kárpát-medencében 8000 éve ismert és fogyasztott kenyérgabona) kiszorult a termesztésből és csak génbanki keretek között maradt fenn, genetikailag tisztán kizárólag Magyarországon. Ebből az anyagból több mint tíz éves kutatómunka eredményeként magyar és külföldi kutatók fejlesztették ki a sztyeppe típusú tönkölyfajtákat génmanipuláció nélkül szelekcióval (válogatással). Az eredmény az Európai Unió által is elismerten a világ egyik legjobb gabonája – 2002 IV. GENIUS I.E. fődíja: aranyérem.

  • A kókuszzsír

    Egy igazán jótékony zsír!

    A kókuszzsír használata gazdaságos, mert kevesebb zsiradék kell a sütéshez, főzéshez. A kókuszzsírral nem csak egy sütő zsiradékot vásárolunk, hanem egy egészség javító és megőrző különleges anyagot, ami hosszútávon segíti a betegségek megelőzését is. Jótékony hatásai a következők:

    Immunerősítő

    Gomba, baktérium és vírusölő, de a bélflóra baktériumait nem bántja

    Segíti a Candida gomba elpusztítását

    Segíti a tápanyagok felszívódását

    Javítja az inzulin felszabadulását és csökkenti a glikémiás indexet

    Nem emeli a rossz kolesztein szintet

    Máj epe gyomor és bélbetegségeknél csak ez a zsírt ajánlott

    Ízletesebbé teszi az ételt, mert zsír ezért a fűszerek íze jobban érvényesül az ételekben,

    Könnyen beilleszthető a napi használatba

    Igazi energia bomba ezért serkentő szer helyett is használható (kávé stb)

    Kiváló haj és bőrszépítő anyag

    Szív és érrendszeri betegségek megelőzése

    Segíti a fogyást és javítja a pajzsmirigy működést

  • Omega 3, 6, 9

    Jótékony zsírsavak, egy kicsit tudományosabban megfogalmazva. Adjuk vissza az egészséges egyensúlyát. Ehhez kevesebb édességet és finomított gabonát kell ennünk. Kerülnünk kell a jó baktériumokat elpusztító anyagokat, és rostban gazdag ételeket kell fogyasztanunk (zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, kókusz) és erjesztett ételeket(joghurt, kefir, erjesztett kókusztej és víz), amik táplálják a jó baktériumokat. Használjunk kókuszzsírt, ami megöli a betegséget okozó rossz baktériumokat és gombákat, de nem bántja a barátságos baktériumokat. A kókuszzsír csodákra képes a bélrendszer egészséges egyensúlyának helyreállításában, ehhez csak annyira van szükség, hogy minél több kókuszzsír alapanyagú készítmény szerepeljen étrendjében. Segítség a májbetegségek, epebetegség, krónikus hasnyálmirigy gyulladás, gyulladásos bélbetegségek dietoterápiájában.

  • Gyógytáplálékok

    Hogyan csökkentheti a költségeit és javíthatja a hatékonyságot az egészsége megóvásában? Gondolkodott már azon, hogy mennyi féle kiegészítőt kell megenni az egészsége érdekében. A tápanyaghiányos zöldség, gyümölcs és a feldolgozott alapanyagú táplálkozásunk miatt a napi étkezésünkkel sok egészségvédő és betegségmegelőző anyagot kell bevinnünk a szervezetünkbe, ez sok odafigyelést és még több pénzt igényel. Sokszor úgy érezhető, hogy ez egy vég nélküli küzdelem az egészség frontján. Gondoljon bele mennyivel egyszerűbb lenne egy kis kanál jóízű porral biztonságba tudni az egészségünket. Számolja ki mennyivel olcsóbb lenne egy keverékkel ezt biztosítani, mint külön-külön! Amerikai orvosok több éves gyakorlatukat hasznosítva kifejlesztettek egy olyan összetett táplálék-kiegészítő családot, amely ezekre a problémákra nyújt megoldást, sőt ennél továbbgondolva az egészség megtartásához szükséges legújabb ismereteiket is hozzátették ehhez a csodálatos keverékhez mely a MegaFlax nevet kapta. 

  • Fogyókúra

    Egy kicsit másképp!

    Nyakunkon a tavasz?! Egyre sürgetőbbé válik az év során fölhalmozódott zsírpárnák eltüntetése, melyeknek ráadásul van egy kellemetlen tulajdonságuk: nem az ember vállszélességét növelik, hanem a hasát és a csípőjét, s igen erősen ragaszkodnak hozzánk. Kevesen tudják, hogy az esztétikai problémán túl, ennek a hasi zsírrétegnek komoly szerepe van a különféle anyagcsere betegségek – cukorbetegség, kóros vérzsír-szint –, magas vérnyomás, degeneratív ízületi betegségek és rosszindulatú daganatok kialakulásában. Hogyan ránthatnánk le mielőbb „úszóguminkat"?

  • Egészséges fogyás

    A fogyókúra, diéta lényege, hogy megvonjunk a szervezetünktől bizonyos táplálékokat és olajokat, ezzel csökkentve az energiabevitelt. Ez komoly hozzáértést, állandó figyelmet, a szabályok pontos betartását igényli, ami egy idő után lehetetlen. Ha a több hónapos fogyókúra során mégis sikerül elérni a kívánt testsúlyt, akkor abbahagyva a diétát hamar visszaszedjük a nehezen leadott felesleget, mert a zsír és tápanyag hiánya miatt raktározásra ált be a szervezetünk. Szeretjük a finom ízeket, nem szívesen hagyjuk el kedvenc ételeinket és nem is szeretnénk folyamatos fogyókúrázással leélni az egész életünket!

  • Az egészséges fogyás alapelvei

    A napi energia-bevitelünk érje el az 1300-1500 kcal-t, de legyen kevesebb, mint a napi energiaigény

    1. a táplálékmennyiséget lehetőleg 5-6 kisebb étkezésre osszuk szét, a főétkezés a reggeli ill. az ebéd legyen. 3-4 óránként együnk, így elérjük, hogy az inzulinszint közel állandó legyen. Részesítsük előnyben a teljes értékű táplálékokat, kerüljük az üres kalóriákat (pl. cukrozott italok, édességek)
    2. hetente min. 3-4 alkalommal végezzünk zsírégető pulzustartományban cardio-edzést, valamint légző-gyakorlatokat
    3. fogyasszunk naponta legalább 1,5-2 liter tiszta vizet
    4. ne törekedjünk többre havi 1-1,5 kg fogyásnál! Célszerű a fogyókúra megkezdése előtt felvenni az un. antropológiai adatokat (hastérfogat, csípőtérfogat, testzsír %)
    5. a program alatt javasolt speciális ásványi anyagok, vitaminok, táplálék-kiegészítők fogyasztása
    6. folyamatosan gondoskodjunk a megfelelő mennyiségű étkezési rostok beviteléről, a belek tisztításáról, gyógyteák kúraszerű fogyasztásáról
    7. vegyünk igénybe alternatív lehetőségeket, mint pl. az infra-szauna vagy a biorezonancia (elektromágneses stimulációval optimalizálja a szervezet anyagcsere folyamatait, a bevitt tápanyagok hasznosulását, átalakulását, segít a kóros energiák/blokkok feloldásában, az öngyógyító folyamatok beindításában) 
    8. ne felejtkezzünk meg a folyamatos kontrol és az objektív mérések szükségességéről
    9. legyünk türelmesek, de elszántak, ne befolyásoljanak környezetünk hatásai  
    10. feltétlenül konzultáljunk táplálkozási tanácsadóval
    11. törekedjünk egészségtudatos magatartásra

    Ha törekszik ezen pontok betartására, meglátja, sikerülni fog! Vegye igénybe vizsgálataimat, és személyre szabott tanácsadásaimat!

Természetesen