Étkezési zavarok, táplálkozási anomáliák

A mennyiségi táplálékbevitel kétféle irányban térhet el a kívánatostól. Az egyik, amikor a szükségesnél kevesebb táplálékot fogyaszt, a másik pedig a túlzott bevitel. Előbbire tipikus példa a tinilányok különféle alternatív táplálkozási formái, mint például a vegetáriánizmus vagy a divatfogyókúrák. A média által közvetített "modellalkat" sok fiatal lány álma, és ennek elérése érdekében sokszor bármire képesek. A vegetáriánizmus gyakran vezet vitamin-, ásványi anyag-, valamint fehérjehiányhoz. A tejet, illetve tejterméket sem fogyasztó vegetáriánusok között gyakran fordul elő kalciumhiány, amelynek következtében a csontrendszer fejlődése elégtelen lesz. Ez azért is jelent nagy problémát, mert felnőttkorban a csontrendszer már nem fejlődik tovább, erről a felnőttkor eléréséig kell gondoskodni.

A gyermek-, és serdülőkori elégtelen kalciumbevitel a későbbiekben csontritkulás kialakulásához vezethet. Ebben az életszakaszban ajánlott mindkét nemnél napi 1000 mg kalciumbevitel, amit legegyszerűbben tejjel, illetve tejtermékekkel fedezhetünk, amelyek a kalciumon kívül értékes fehérjéket is tartalmaznak. Túlzott táplálékbevitel esetén előfordulhat, hogy a serdülők hirtelen hízásnak indulnak. Ennek megoldása is fontos, hiszen a fiatalkori kövérség - ha felnőtt korára ez meg is oldódik - az adott életszakaszban mind egészségi, mind pszichés gondokat okozhat. Ha a serdülő gyorsan hízni kezd, akkor érdemes valamilyen sporttevékenységet beiktatni a mindennapjaiba, illetve a táplálkozási szokásain kissé változtatni. Ilyenkor nem a drasztikus fogyókúra a legjobb megoldás, mivel az az egyes tápanyagok hiányos bevitelét eredményezheti a fejlődésben lévő szervezet számára. Sokkal jobb megoldás erre, ha jobban odafigyelünk, hogy a kamasz mit, mikor és hányszor eszik. Ideális a napi 4-5-szöri étkezés, ami egyszerre persze nem nagy mennyiségeket jelent. Érdemes ilyen esetben odafigyelni arra, hogy a különféle kenőzsiradékokból, illetve tejtermékekből a csökkentett zsírtartalmúak kerüljenek fogyasztásra (pl. könnyű vajkrémek, 1,5%-os tej, 12%-os tejföl, sovány sajtok). Mindezek mellett célszerű az étkezések közötti nassolások csökkentése. Ezek helyett salátákat, zöldségeket, gyümölcsöket, alacsony zsírtartalmú tejtermékeket fogyasszon.

Pszichés táplálkozási zavarok

Súlyosabb esetben előfordulhatnak pszichés alapú táplálkozási zavarok is, mint a bulimia és az anorexia nervosa. Ezek is elsősorban a serdülőkorú lányoknál jelennek meg. Az előbbire jellemző a mértéktelen "zabálás", naponta több ezer kcal energiát is képesek magukhoz venni, majd a bűntudat miatt ettől önhánytatással megszabadulni. Ez óriási terhet ró az emésztőrendszerre, és nemegyszer súlyos betegségek, kórképek kialakulását vonja maga után. Az anorexiás betegek kövérnek tartják magukat, még akkor is, amikor már csontsoványra lefogytak. Ebben az esetben szinte az összes tápanyag, vitamin és ásványi anyag hiánya kimutatható. Mindkét esetet komolyan kell venni, a szülőnek ilyenkor nagy felelőssége van, fontos, hogy az erre utaló jeleket időben észrevegye. A gyógyulási folyamat annál rövidebb, minél hamarabb fény derül ezekre a "pszichés alapú betegségekre". Mind a bulimia, mind az anorexia egy-egy betegség, ezért ennek megoldása amellett, hogy sok-sok türelmet igényel, orvos, pszichológus, dietetikus bevonását teszi szükségessé. Alultáplált serdülő esetén a többletenergiát értékes tápanyagokat tartalmazó élelmiszerek, ételek adásával fedezzük. Például ehet ilyenkor több pékárut, ami ha lehet teljes kiőrlésű gabonából készüljön, 2,8%-os tej, joghurtok, sajtok, tojás nagyobb mennyiségben szerepelhet az étlapon. Ételeit ilyenkor 20%-os tejföllel, vagy tejszínnel lehet sűríteni. A serdülők egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásának megvalósítását nehezíti az, hogy az étkezések nagy része az iskolában, egy-egy szünetben (néhány perc alatt) zajlik. Veszélyforrást jelentenek a különböző káros divatdiéták is. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége ajánlása alapján a kamaszok étkezésnél a következő szempontokat érdemes betartani:

  • napi 4-5-szöri étkezés biztosítása
  • a reggeli soha ne maradjon ki (reggeli nélkül a délelőtti órákon nem tudnak megfelelően koncentrálni)
  • minden nap meleg ebéd, vagy ha ez nem megoldható, akkor meleg vacsora fogyasztása
  • korának, magasságának, súlyának, tápláltsági állapotának megfelelő energia biztosítása figyelembe véve a napi fizikai aktivitást is
  • alkohol, kávé, cigaretta kerülése
  • friss zöldség, gyümölcs, tej, tejtermékek napi fogyasztása
  • napi 1,5-2 liter folyadék biztosítása (leves, ivóvíz, ásványvíz, tea, gyümölcslé, tej)
  • édességek, nassolnivalók ésszerű kereteken belül történő fogyasztása

Táplálkozási szakemberként sajnos igen sok étkezési anomáliával találkozom. Szülők, közösségek (bölcsödék, óvodák, iskolák), figyelem! Ezek kiszűrhetők, mérhetők, ellenőrizhetők, de a legfontosabb, hogy vannak megoldások!

Időben vegyék észre és igényeljék szakember segítségét, valamint a megfelelő szűrővizsgálatokat!

Természetesen