Az egészségvédő életmód alapelvei

Az ember életmódját szokásai alakítják. Az egészségvédelem oldaláról szemlélve léteznek helyes - azaz egészségünk javulását szolgáló -, és helytelen - azaz szervezetünket valamilyen mértékig károsító - szokások. Erõnlétünket, fizikai és szellemi állóképességünket - hosszabb távon - a testünkben zajló bonyolult biokémiai folyamatok határozzák meg /emésztés, enzim mûködés, felszívódás, beépülés, kiválasztás, regeneráció, stb. /, amelyeket nagymértékben befolyásolhatunk életvitelünkkel. Hazánkban a megbetegedések 75-85 % - a életmódbeli okokra vezethetõ vissza. Az életmód alappillérei: a táplálkozás, a levegõ, a víz, a napfény, a testmozgás, a pihenés, a mértékletesség, és a lelki nyugalom.

Táplálkozás

A helyes táplálkozás magában foglalja a ételek megfelelõ minõségét és mennyiségét. Az elmúlt évek tapasztalata alapján javasolható az összes zsiradék- és fehérjebevitel csökkentése, emellett az ásványi anyagokban, vitaminokban és rostokban gazdag hüvelyesek, diófélék, teljes kiőrlésü gabonák, zöldség és gyümölcsfélék nagyobb arányú beépítése az étrendbe.

Levegõ

A szervezet oxigénellátottsága szempontjából lényeges a helyes légzéstechnika / ún. hasi légzés / elsajátítása valamint a zárt helyiségek rendszeres szellõztetése. A szervezet részleges oxigénhiánya fáradékonysághoz, fejfájáshoz, türelmetlen, nem egyszer agresszív magatartáshoz vezethet.

Víz

A víz belsõ használata során hangsúlyt kell helyezni a megfelelõ mennyiségû /1,5-2 l/ folyadék elfogyasztására, a szomjúságérzést nem szabad megvárni. A vízfogyasztást nem célszerû az étkezéssel együtt beiktatni az emésztést lassító hatása miatt. A víz külsõ alkalmazásakor /pl. váltóvizes fürdõ/ javul a vérkeringés és az immunrendszeri mûködés.

Napfény

Szerepe van a D-vitamin és bizonyos antidepresszáns hatású anyagok termelésében. Immunerõsítõ, fertõtlenítõ hatása is van a napfénynek. Naponta legalább 15-20 perces napfényen tartózkodás javasolható évszaktól függetlenül.

Testmozgás

Rendszeres / hetente legalább 3/, intenzív, dinamikus mozgás ajánlható. Ilyenek az úszás, kocogás, kerékpározás, torna. Testmozgás hatására erõsödik a szívizom, tágul a tüdõ, javul a belsõ szervek és a csontok vérellátása. Mindemellett a termelõdõ endorphin hormon fájdalomcsillapító, nyugtató hatása révén segíti a lelki nyugalom megtartását.

Pihenés

A szellemi és fizikai regeneráció idõszaka. A pihenésszükséglet a kor elõrehaladtával csökken, felnõttek esetén átlagosan 7 óra. Fontos betegségmegelõzõ anyagok termelõdnek éjszaka a szervezetben, különösen az éjfél elõtti idõszakban. Aktivitásunkat a pihenés ideje és minõsége nagyban meghatározza.

Mértékletesség

A fogalom ténylegesen a szervezet számára káros élelmek mellõzését, emellett a hasznos és építõ élelmekkel való mértékletes élést jelenti. A mértékletesség a táplálkozáson kívül az élet más területeire is kiterjed /pl. munka, sport, pihenés, stb./

Lelki nyugalom

Megfelelõ szemléletmódot, problémakezelést foglal magában. Hatással van a családi életre, baráti és munkahelyi kapcsolatokra. Segíthetõ egyes, korábban említett alapelvek következetes alkalmazásával /Pl. víz, testmozgás, pihenés, stb. /, emellett a szociális környezet, olvasmányok stb. megválasztásával is.

Napjainkban nem könnyű ennyi mindennek megfelelni. Mégis meg kell tenni mindent, amit csak lehet egészségünk és jobb közérzetünk elérése, megtartása érdekében. Ha csak apró, kis lépésekkel is, de itt az ideje, hogy kicsit másképp gondolkodjunk és éljünk! és ez nemcsak pénz kérdése...

Természetesen