A rák és az életmód

A rákos betegségek egyharmadát a dohányzás okozza, és a legtöbb daganatos halálozásért is a dohányzás a felelős. A dohányzás és az alkoholfogyasztás együtt különösen veszélyes: a szájüregi rákok kialakulásának kockázatát 15-szörösére, a nyelőcső rákét pedig 25-szörösére növeli. Az alkoholtartalmú italok közül a vörösbor megengedett, hiszen rezveratrol tartalmának köszönhetően antioxidáns hatású. Természetesen ezt is csak mértékkel (napi 1-2 dl) ajánljuk.

2. Felejtsük el a cukrozott, szénsavas üdítőket! Egy tanulmány szerint, ha heti két vagy annál több pohár cukrozott szénsavas üdítőt fogyasztunk, több mint kétszer nagyobb eséllyel betegszünk meg hasnyálmirigyrákban. Érdemes inkább jó minőségű, szénsavmentes vizet inni, még jobb, ha lúgos vizet iszunk. 

3. Együnk sok gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonafélét! A vitaminokban és rostokban gazdag étrend védelmet nyújt számos ráktípussal szemben. Becslések szerint a rákos betegségek 35-40 százaléka megelőzhető lenne az étrend megváltoztatásával. Érdemes a zöldségeket és gyümölcsöket nyersen és frissen fogyasztani!  

4. Kerüljük a magas zsírtartalmú ételeket, különösen a telített zsírokat! Vörös húsokból is csak keveset – hetente legfeljebb fél kilót – fogyasszunk! Ne vigyük túlzásba a feldolgozott húskészítmények (szalámi, sonka, olbász) fogyasztását se! Együnk több halat, mert abban egészségünkre jótékony hatású telítetlen zsírsavak vannak.  

5. Mozogjunk mindennap legalább fél órát! A mozgás jelentős védőfaktor a
rákos megbetegedésekkel szemben. Tegyük ezt rendszeresen, lehetőleg a friss levegőn! 

6. Tartsuk meg az ideális testsúlyunkat! Az elhízás a legtöbb betegség
kockázatát növeli.  

7. Csökkentsük a napi stresszt! Javítsuk szervezetünk stressz-tűrő képességét adaptogén gyógynövényekkel, melyek közül a Rhodiola rosea hatékonyan védi szervezetünket a stressz késői szövődményeitől. Ha állandóan feszültek vagyunk és szorongunk, azzal gyengítjük természetes védekezőképességünket. Sajátítsunk el hatékony stressz kezelő technikákat: jógát, meditációt, relaxációt, autogén tréninget.

Természetesen